vineri, 27 ianuarie 2012

Cum se dă cu vaporul de pământ

Ca să dai cu un ditamai vaporul de pământ, când există GPS, hărţi de navigaţie, radare, sonare şi alte matrapazlâcuri electro-tehnice, nu e lucru usor. Acum că s-au mai liniştit apele, conform bunului obicei, vă prezentăm şi opinia extrem de serioasă şi competentă a Prostovaniei faţă de tragedia titanică ce a lovit parşiva stâncă din apele Mediteranei cu ditamai vaporul. De lux..
În primul rând,  "croazieră de lux" este un termen anacronic, sau pe româneşte, depăşit. O croazieră de lux nu se face cu vaporul, la grămadă. Bogătanii de acum aproape 100 de ani, se dădeau cu vaporul la categoria "lux", adică nu stăteau la grămadă cu emigranţii disperaţi să treacă oceanul, ci aveau bani de cabină separată şi luau masa cu căpitanul şi ofiţerii. Fiindcă pe atunci nu erau avioane transatlantice. Şi nu treceau oceanul de nevoie, ci fiindcă se duceau să se plimbe de pe un continent pe altul (de obicei din America în Europa ) de unde se mai şi întorceau. Uneori  mai dădeau câte o raită şi prin insule exotice, şi cu asta am încheiat explicaţia. Ca să fie totuşi clar, explicăm că o croazieră de lux se face în ziua de azi cu un yacht privat, fie personal, fie închiriat. Bogătanii nu se înghesuie cu prostimea.

Dacă tot nu mă credeţi, vă zic că eu m-am dat cu un astfel de vapor "de lux" aproape 8 luni, crezând că o să fac o căruţă de bani, de la bogătanii respectivi. Mă angajasem chelner "de lux" şi am constatat că pasagerii erau nişte americani care dacă ar fi fost români, aveau bani de maxim o vacanţă la Eforie Sud şi s-ar fi amuzat teribil la spectacolele anunţate prin megafon cu Romică Ţociu, Cornel Palade, Arşinel, Fuego, Delia şi gaşca.

Revenind la subiect, pe vapor se fac tot felul de instructaje pentru situaţii de urgenţă. Pe vaporul meu, situaţiile nasoale erau semnalate prin următoarele coduri: Cod Alpha - INCENDIU LA BORD (Nasol rău, că arzi ca şobolanul, dar se poate izola, se evacuează zona, se închid uşile ignifuge şi vin pompierii); Cod Oscar - OM PESTE PESTE BORD (vaporul pune frână şi se coboară bărcile de salvare pentru căutarea dispărutului); Cod Delta - AVARIE COCĂ (nu coca din care se face pâinea, ci coca vasului, adică s-a găurit barca - începe evacuarea). Asta s-a întamplat cu vaporul Costa Concordia. Pasagerii, imediat după îmbarcare, sunt instruiţi că sub pat au câte o vestă de salvare şi că în caz de alarmă cu sirena, trebuie să se deplaseze ordonat pe puntea unde vor fi ajutaţi de echipaj să se îmbarce în bărcile de salvare. Echipajul, la rândul său, face săptămânal un instructaj de evacuare. Când sună prima alarmă (trei urlete de sirenă), fiecare membru al echipajului îşi pune vesta de salvare şi îndeplineşte o sarcină (dirijează pasagerii dintr-o anumită zonă spre puntea bărcilor de salvare, se joacă de-a pompierii, organizează un campionat de sărituri libere peste bord, etc.). Apoi, când sirena urlă luuuuuuuuuuuuuuuuuuung şi continuuuuuuuuuuuuu, înseamnă ca s-a dat semnalul de ABANDON SHIP - evacuarea generală. Adică e momentul să se deplaseze si ei spre punctele de evacuare.

De pamplezir, vă spun că la un instructaj de ăsta am aflat că la un moment dat că un vapor se buşise de o stâncă pe lângă Africa şi pasagerii au fost salvaţi de echipa de cântăreţi, fiindcă (scuzaţi cacofonia) căpitanul o tăiase deja. Căpitanul era grec. Eu aveam în cap poveştile potrivit cărora căpitanul pleacă ultimul, sau nu pleacă, ci se scufundă cu lacrimi în ochi, odată cu vaporul său iubit. Dat fiind că era un grec, am zis că e o excepţie. Iată că incredibilul caz al vaporului companiei Costa mă readuce cu picioarele pe pământ. Noua modă este ca (scuzaţi cafonia) căpitanul să plece primul. În cazul de faţă, fiindcă este un mare domn şi trebuia să o conducă pe tânara cu care lua masa la loc sigur. Mai ales că tânăra, moldoveancă de altfel, nu era nici membră a echipajului, nici pasageră plătitoare de bilet. Chiar numai căpitanul se putea ocupa de ea, din cauza birocraţiei.

Juna cu care se întreţinea căpitanul declară că au plecat mai târziu, după ce s-a terminat caterinca.. Iată că şi ea este o manierată şi nu vrea să îl bage la apă  pe căpitan. Noi credem că adevărul este undeva la mijloc. Adică il capitano italiano a dus-o la mal pe domniţă şi a constatat că nu avea portofelul la el, aşa că a umblat bezmetic până a făcut rost de bani să plătească şi taxiul până la un hotel, ca să nu se facă de ruşine. După care a mai constatat că n-are sens să mai mergă înapoi la vapor, că şi aşa nu mai era nimeni, fiindcă se spărsese deja si barca, şi cheful.

Ca să nu ne facem nici noi de ruşine, ziceam că răspundem la întrebarea "Cum să dai cu vaporul de pământ?". Deci cum? Păi bagi pe pilot automat numerele cu care crezi că o să câştigi la loto duminica următoare şi după aia te duci să iei cina cu o pasageră clandestină, special procurată în acest scop. Auguri e va fa'n culo di barca!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu